Všetko, čo ste chceli vedieť o vitamíne D

O vitamíne D sa v posledných rokoch veľa hovorí, ešte viac píše a to oprávnene. V minulosti sme o jeho účinkoch toľko nevedeli, pretože nepatrí medzi klasické vitamíny, jeho charakter je skôr hormonálny a preto aj jeho účinky sa skúmajú ťažšie. Vitamín D by sme vlastne pokojne mohli porovnať k hormónom, ktoré nazývame kortikoidy, pretože jeho stavba a aj funkcia v našom tele, sú veľmi podobné. Okrem toho poznáme viacero podtypov vitamínu D, a to D1 až D5. Pre ľudské telo je najdôležitejší vitamín D3 (odborne cholekalciferol), o ktorom vám dnes píšem. Ten vzniká štiepením (derivátu) cholesterolu pomocou slnečného žiarenia v pokožke. Nejaká časť sa dá prijať aj v živočíšnej potrave, ale iba z takých zvierat, ktoré behali po pastvinách a slnku. Ostatok môžeme získať slnečným žiarením po dobu asi 10-15 minút. Avšak, tu je háčik, dá sa to len v lete a len okolo obeda, kedy majú slnečné lúče tú správnu vlnovú dĺžku. Avšak okolo obeda sa v lete chodiť von neodporúča, používame 50ky ochranné faktory a tak nám zásoby vitamínu D nestačia na celý rok.

Keby som chcela vymenovať všetky účinky vitamínu D, boli by sme tu do zajtra a to niektoré sú ešte stále v skúmaní. Významným a dôležitým účinkom je riadenie metabolizmu vápnika a fosforu a týmpádom zdravé a pevné kosti. Okrem toho však vitamín D vplýva na zdravie respiračného traktu, tráviaceho traktu a močového traktu, pretože má protizápalovú schopnosť, čím ich robí odolnejšími voči infekcii. V rámci imunity tiež stimuluje aktivitu niektorých bielych krvniniek. Veľmi zaujímavé sú jeho antikarcinogénne účinky, a to najmä pri hormonálne aktívnych nádoroch ako sú tie v prsníku, prostate, či čreve. Nielen, že nedostatok vitamínu D bol vo viacerých štúdiách vyhodnotený ako zvýšené riziko pre výskyt týchto nádorov, ale vitamín D dokáže priamo pôsobiť na rast a proliferáciu týchto buniek. Nie je to samozrejme žiadny zázračný liek na všetky choroby a tobôž rakovinu, ale ako podporná terapia vôbec neuškodí, štúdie na tieto témy sú sľubné. Jeho nedostatok sa prejaví najmä poruchami imunity, ale aj častými zlomeninami kostí, respiračnými infektmi.

Ako teda zistíme, či máme vitamínu D dosť? Najjednoduchším spôsobom je nechať si zmerať jeho hladinu u obvodného lekára, ktorý vezme krv a hladina sa stanoví laboratórne. Tá by mala byť minimálne 30-35 ng/ml, optimálne by však hladiny mali dosahovať 50-70 ng/ml. Podľa štúdie profesorky Furkovej z roku 2010, je deficit vitamínu D u detí až v 77% prípadov, tento deficit je pritom výraznejší v zimných a skorých jarných mesiacoch. Jediná skupina detí, ktorá nedostatok nemala, boli deti do 2 rokov veku života, ktoré dostávajú vitamín D v kvapkách štandardne.

Preto je suplementácia vitamínom D taká dôležitá, a to aj po dvoch rokoch, obzvlášť rizikové skupiny sú deti v predpuberte a puberte, ktorých rast kostí má zvýšené nároky aj na spotrebu vitamínu D.

A ako teda na to? Kedy, koľko, ako často, ktoré preparáty?

Nasledujúca tabuľka obsahuje najvyššie bezpečné denné dávky vitamínu D3, ktorými sa nemôžete predávkovať. V skutočnosti samozrejme dávame dávky nižšie, no aj takéto vysoké dávky sú ešte stále bezpečné a používajú sa na liečbu riadne diagnostikovanej hypovitaminózy (to znamená, že máte v krvi potvrdený nedostatok).

VekDávkovanie cholekalciferolu (D3)  
Deti0 – 12 mesiacov25 µg1000 IU
Deti1 – 10 rokov50 µg2000 IU
Deti11 – 17 rokov100 µg4000 IU
Dospelínad 18 rokov100 µg4000 IU
Tehotné a dojčiace ženy 100 µg4000 IU
Zdroj údajov: EFSA Journal 2012;10(7):2813

Odporúčané dávky pre deti do dvoch rokov pediatrami na Slovensku sú 400 IU na deň. Denná dávka pre dospelých ľudí na udržanie hladiny vitamínu D by mala byť okolo 1000 IU. Ak máte vitamínu D málo, ste častejšie chorí, mali ste viac zlomenín kostí po sebe, dávku si zvýšte pokojne aj na 2-3000 IU denne. Ak ste zábudlivý typ (ako ja), vitamín D si môžete dať aj raz týždenne v dávke 10 000 IU. Vitamín D je rozpustný v tukoch, preto je ho najlepšie užívať v olejových disperziách, prípadne s niečím mastným. Z rovnakého dôvodu sa aj deťom kvapká do mlieka, prípadne sa dáva pred kŕmením mliekom.

Priznávam sa, že ja najviac dôverujem kvapkám a preto deťom kvapkám naďalej vitamín D, ktorý dostávali v kvapkách, keď boli menšie. Chvíľu sme mali také cmúľacie tabletky, ale tým, že nie vždy sa mi podarí dať im to s niečím mastným, tak k nim nemám až takú dôveru. Okrem toho je mi pohodlnejšie raz za týždeň nakvapkať pár kvapiek ako každý deň. Pre malé deti sa štandardne používa Vigantol, ktorý obsahuje 500 IU vitamínu D v jednej kvapke. Bábätkám sa dáva 1-2 kvapky po dobu dvoch rokov, ja vám ale odporúčam pokračovať aj po dvoch rokoch. Niektoré bábätká (vrátane mojich), môžu na vigantol reagovať bolesťami bruška, vtedy sa odporúča vymeniť Vigantol za iný preparát, no neprestať v užívaní. Predpokladá sa, že to nemá na svedomí samotný vitamín, ale olej, v ktorom je rozpustený. Preto hľadajte skôr vitamíny, ktoré sú v prírodných olejoch. Dnes je našťastie na trhu už veľa možností, vitamín D sa stáva populárnym doplnkom.

Ja som používala preparát Baby-D od Jamiesonu, ktorý je v prírodnom oleji, teraz momentálne mám DeVit forte od slovenského výrobcu, tento má navyše veľmi praktický aplikátor. Ďalším výrobcom, ktorého výrobky považujem za dobré, a vyrába aj kvapky pre deti, je firma Swiss. Tá vyrába vitamín D v panenskom olivovom oleji, teda by takisto nemal spôsobovať koliky. Dospelí by mali spolu s vitamínom D užívať aj vitamín K, ktorý zabraňuje tomu, aby sa vápnik usádzal v cievach a tkanivách a posiela ho do kostí, kam patrí. Dávam vám sem aj linky na preparáty, ktoré ja osobne považujem za dobrú voľbu. Tento článok nie je nijak sponzorovaný, ani nemám s nikým z výrobcov spoluprácu, no mám osobnú skúsenosť s preparátom, alebo sa mi páči filozofia firmy. Ak preferujete tabletkovú formu, pre dospelých ponúka D3+K2 napríklad Jamieson. V tekutej forme má dobrý preparát výrobca Avita, ktorý je navyše veľmi transparentný v používaní konzervantov a používa lipozomálnu technológiu, ktorá zvyšuje efektívnosť prechodu cez bunkové membrány. Filozofia tejto firmy sa mi ráta. Ostatné výrobky som detailnejšie neskúmala, avšak vždy si dajte pozor na to, koľko vitamínu obsahujú. Niektoré totiž uvádzajú napríklad mikrogramy a nie medzinárodné jednotky (IU), čo sa potom ťažšie prepočítava. 

Užívanie vitamínu D môžete prerušiť v letných mesiacoch, no nemusíte. Najmä ak nechodíte veľa na slnko, deti skôr natierate a dávate im neoprénové plavky a ste zástancovia neopaľovania sa. Ja dávam vitamín D celoročne sebe aj deťom. Ak dojčíte, môžete dávať vitamín D aj sebe, aj dieťatku, obsah v materskom mlieku je nedostatočný. Takisto je to aj s umelými mliekami. Výživové doplnky, ktoré sú kombináciou vitamínov, ako tehotenské vitamíny, multivitamíny pre deti alebo seniorov, obvykle nemajú dostatočné množstvo, tak si vždy pozrite, koľko vitamínu D konkrétny preparát obsahuje.

Zaujímavý a v mnohom pravdivý pohľad na vitamín D, si môžete prečítať aj v tomto článku môjho kolegu imunológa.
Tento článok nemal v žiadnom prípade cieľ nabádať na nadmerné vystavovanie sa slnku, či nezdravej strave. Ochrana pred rakovinou kože a obezitou je dôležitá, ale tak ako vo všetkom na svete, je potrebná rovnováha.

Odborné zdroje použité v článku: 

Vitamín D a nádory
Vitamín D a deficit u detí
Vitamín D - hormón, ktorý nám chýba

Zdieľaj

7 komentárov k “Všetko, čo ste chceli vedieť o vitamíne D”

  1. Dakujem za clanok. Chcem sa opytat, synovi 14 mes. davam kazdy druhy den pol lyzicky cisteho rybieho tuku.
    Mam mu v ten den dat aj kvapky vit.D alebo samotny rybi tuk obsahuje vitamin v dostatocnom mnozstve?

    1. neviem vobec aky rybi tuk. Na kazdom rybom tuku by malo byt zlozenie a v nom aj davka vsetkych zloziek. Musite pozriet, kolko ma vitaminu D

  2. Saška mňa by hrozne zaujímalo aké vitamíny užívaš. Lebo odporúčaní je veľa a aj produktov na trhu. Ale predsa nie je reálne teda pre mňa užívať všetko.
    Ďakujem

    1. Ja uzivam D3 a omega mastne kyseliny. V zime aj kolostrum. Ak mam problem s ulceroznou nasadzujem si brusnice a probiotika. Ine neuzivam nic, Cecko si davam obcas v rakytniku.

  3. Ahoj,ja mam zas otazku – v UK babam davam Vitabiotics Wellbaby Vit D Drops 10 µg. Ale je napisane, ze 0,5ml do davkovaca a podat. Teda kolko im toho realne dam? Neviem sa z toho vysomarit,teda prepocitat. Mam im zvysit davku ?
    Maju 4r a 18mes. Dakujem😊

  4. davam si denne 2.500 jednotiek,muz a syn po 2.000 kazdy druhy den.Imunitu mame vsetci dobru a sme zdravi.K suplementacii sme pristupili po sprave,ze nasa kamaratka ma rakovinu a zistili jej velmi nizke mnozstvo vitaminu D z krvi.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *