Spolupráce

Tento blog som odkladala veľmi dlho, asi od začiatku roka. Cítim však, že prišiel jeho čas, pretože tak ako sa niektoré kapitoly v našom živote zatvárajú, iné sa otvoria. Budem mať na instagram aj blog oveľa menej času a preto mi bude ešte viac záležať na tom, čo na ňom bude. Chcem to teda vysvetliť aj vám, ktorí nás čítate a do reklamy a marketingu na sociálnych sieťach nevidíte a možno ani občas nechápete, o čo ide.

V prvom rade by sme to mali konečne prestať nazývať spolupráce, lebo spolupráca je niečo kreatívne, keď vymyslíte produkt, vlastný dizajn v spolupráci so značkou odevov, alebo navrhnete napríklad vlastný odtieň rúžu v spolupráci s kozmetickou značkou. V skutočnosti, to, o čom sa tu bavíme, je jednoducho reklama. Keď si firma alebo PR agentúra prepožičia vašu instagramovú stenu, alebo fb stránku na to, aby do ľudí tlačila, že ich produkt je skvelý, výnimočný a určite ho treba mať. Nie je to nič viac, ani nič menej. Odmena pre vás, že produkt spropagujete, alebo spomeniete, je buď produkt samotný, alebo finančná odmena. Podstatou tejto reklamy je aj to, že používate nielen svoju stenu, ale aj dôveru a vplyv na ľudí, ktorí vám veria.

A môžete si hovoriť, čo chcete, podprahová reklama funguje veľmi dobre. Minule som tak šla do Auparku kupovať darček k narodeninám. A viete, kde som nakúpila? v Tous, Marionnaud a Lindexe. Ani jedna z týchto značiek nemá reklamu v televízii, naopak, sú to značky, ktoré denne vidím na instagrame u mojich obľúbených blogeriek. Všetky tri obchody majú skvelé veci, ale naozaj by mi napadlo tam ísť, keby som nebola aktívna na instagrame?

Treba povedať, že mnoho reklamy sa na instagrame robí „zadarmo“. Už len to, že niekam idete, niekde jete a odfotíte to, je reklama. To, že vaše deti majú niečo oblečené, je reklama. To, akú máte doma práčku, je tiež reklama, ak sa vyskytne na sociálnych sieťach. Môžeme sa baviť o tom, že to, čomu robíme reklamu, si musíme poriadne vyberať, inak to znižuje našu dôveryhodnosť a propagovať každý týždeň iný krém, nie je úplne v poriadku. Ale preto tento blog nepíšem.

Píšem tento článok aj preto, lebo mi v poslednom čase chodia úplne od veci ponuky. Dobrý príspevok na túto tému napísala aj Nika na svojom blogu breaktherules.sk, ak máte čas, určite si prečítajte.

K tejto téme musím napísať najprv to, že som si to tu vždy robila pre radosť, mám normálnu prácu a preto, chvalabohu, nie som odkázaná na propagáciu vecí. Dáva mi to obrovskú slobodu vyberať si čo chcem a čo bežne používame.
Za veci na oblečenie od lokálnych značiek, zmysluplné hračky a od mám, ktoré majú malé podniky, si nikdy nepýtam peniaze a ani nevezmem. Naopak som rada, že mojim deťom nemusím kupovať oblečenie a môžeme tak viac chodiť po výletoch, alebo môžem skrátka menej pracovať a viac sa im venovať.
Zmysluplné hračky im zasa pomáhajú sa rozvíjať a nebudú z nich hádam youtube zombies už v mladom veku.
Viete, že mám dlhodobé spolupráce napríklad s LittlePeople, LitthleHipsterShop a najnovšie aj so značkami Jeej design a JustCute. Sú neplatené, naopak rada si od nich veci aj kúpim a nemám s tým absolútne žiadny problém. Majiteľky obchodov už pokladám za svoje kamarátky a vážim si, že moje deti môžu byť tvárami ich značiek.

Takto isto je to aj s hračkárstvami, kde mám najradšej Minilove toys a LittleRabbit. A síce sú konkurencia, no oboje majú krásne veci a prinášajú na slovenský trh veľa noviniek a zmysluplných hier pre deti.

A presne o tom to má byť. Ak si firma vyberá blogera, mala by ho poznať a mať rada jeho štýl komunikácie, humor, príspevky, mali by si rozumieť. Mali by minimálne vedieť, čo robí, o čom je jeho blog a napríklad aj, koľko má detí, lebo dostávať maily tohto typu, mi príde maximálne trápne:

Pani nielenže nevie aký mám blog, ale nevie ani, že mám dve deti, ktoré majú tri roky, a týmpádom ich poľské kočíky (pre jedno dieťa) asi neodpromujem. Takisto výrobca umelého mlieka, ktorý si nedal ani tú námahu aby si pozrel profil. Takisto kníhkupectvo, ktoré mi napísalo aby som ich kontaktovala v prípade záujmu propagovať ich knižky.

Prosím vás, ak máte firmu a čítate tento blog, predtým ako niekoho oslovíte na spoluprácu, ujasnite si tieto veci:

  • Ktorých blogerov/influencerov sledujete radi? Koho obsah vás pobaví, naučí, spríjemní vám deň?
  • Ako sa bloger/influencer hodí k vašej značke? Uznáva podobné princípy ako vy a vaša firma? Príkladom môže byť, že nebudete predsa ponúkať nosič pre deti blogerke s dvojičkami, ktorá nosenie až tak neuznáva. Ani nebudete predsa blogerkám s ekologickou tématikou ponúkať spoluprácu s nápojmi v plastovej fľaške. Musí to dávať zmysel.
  • Aká je cieľovka vybranej osoby? Moja cieľovka je ženy 25-40 rokov, zvyčajne mamy. Preto nebudem robiť reklamu na produkty pre teenagerov, ani pre športovcov napríklad. Proteínové šejky a športové značky nie sú moja doména, i keď občas dám fotku z telocvične.

Inak ja na každý jeden mail odpíšem, či mám alebo nemám záujem, považujem to za základnú slušnosť a teda snažím sa vždy aj do normálneho časového obdobia, nie o mesiac napríklad. Rozumiem, že aj PR agentúry majú svoje deadliny a kampane bežia v obmedzenom čase. To si myslím, že zasa nemajú zvládnuté niektorí blogeri, slušne odpísať na ponuku, aj keď o ňu nemajú záujem. Priznávam, že aj mne sa dva alebo trikrát stalo, že som odpísala dosť nepríjemne. Zvyčajne je to vtedy, keď viem, že ponuka prišla ďalším dvadsiatim blogerkám, alebo keď firma nepozná moje meno, alebo vtedy, keď si nedajú námahu ani pozdraviť. Toho je však už dnes málo, väčšinou vôbec nemám dôvod byť nepríjemná aj keď odmietnem.

A tu sa dostávame k ďalšiemu takému „nešváru“, ktorý sa nám tu rozmáha. Vypisovanie o spolupráce samotnými blogermi, to je niečo, čo celkom dobre nechápem a je mi to trocha proti srsti. Sama som napísala o spoluprácu dvakrát a už by som to neurobila, to si radšej všetko kúpim. Mala som pri tom veľmi zlý pocit, že sa niekomu doprosujem a to mi za to nestojí. Na Slovensku to ešte nie je až tak rozšírené, no v Čechách si takéto začínajúce mamablogy prekvitajú a ich majiteľky nemajú absolútne žiadny zdravý úsudok. Napríklad nerozumejú tomu, že slovenské firmy nebudú robiť propagáciu v Čechách, keďže tam sú často distribútori úplne iní a český zákazník si samozrejme kúpi produkt v Česku, lebo má lacnejšie poštovné. Hlavne dostať všetko zadarmo. Na druhej strane nevedia ponúknuť žiadnu protihodnotu, ich fotky majú mizernú kvalitu a keď vidím tie oranžové, ružové a HDR filtre, grcať sa mi chce. Ja som celkovo alergická na to, keď niekto chce blogovať, ale nevie vlastne o čom, alebo ide robiť to isté, ako 20 ľudí pred ním. Som aj alergická na to, keď niekto robí instagram a blog s vidinou peňazí a zárobku. Treba si písať v prvom rade pre radosť, fotiť pre radosť z dobrej fotky a okamihu. Ostatné je len balast.

A teda, že to nie je zadarmo, to vám nemusím vysvetľovať, minimálne ja platím občas aj fotografku. O čase a peniazoch vynaložených na to, že sa dve tri hodky zabávam fotením detí, nehovoriac. Robím ro rada, ale radšej budem týmto štýlom fotiť deti len tak, pre radosť. Lebo tá radosť z pekných fotiek by mala byť to, prečo to robiť. A radosť z písania, ktoré v poslednej dobe dosť zanedbávam.

Viete, čo? Je strašne ťažké povedať nie. Predsa, kto nedostáva darčeky rád? Áno, je to v prvom rade príjemné, že si vás niekto všimol, páči sa mu vaše hobby a chce vám niečo poslať. Dá sa na to veľmi ľahko zvyknúť, no je to určitý druh pasce. Postupne potom zistíte, že máte byt preplnený vecami, s ktorými sa vaše deti nehrajú, lebo na to skrátka nemajú kapacitu, pohrať sa so všetkým. Zistíte, že často nevynosia veci, pretože sa vám nehodia, nedajú sa kombinovať a vy ste im to obliekli len na fotku. Zistíte, že máte doma kozmetiky aj na 4 životy a nemáte jednoducho kapacitu to všetko spotrebovať, nieto ešte odpropagovať.

Preto som si v sebe od nového roka nastavila pravidlá. Nerobím už bartre, okrem oblečenia, obuvi a hračiek pre deti. Z platených spoluprác si vyberiem, čo sa mi bude naozaj páčiť a čo by sme mohli aj pravidelne používať. Takto som predsa objavila aj Miomat, ktorý nám je verným pomocníkom a varíme v ňom pravidelne. Takisto, za foto kozmetiky alebo spotrebných produktov od veľkých firiem si pýtam pomerne veľa peňazí. A to práve preto, že si jednoducho nemôžem dovoliť každú chvíľu propagovať niečo iné a radšej nebudem propagovať vôbec nič. Lebo teda mám ešte chvalabohu na to, si kúpiť šampón aj zubnú pastu. Pre mňa je to oveľa pohodlnejšie, ako naháňať deti hodinu pri správnom svetle, aby si umyli zuby. A nehovorím, že tieto ponuky odmietam plošne, naozaj sa môže stať, že niekedy na mojom profile reklamu na zubnú pastu uvidíte. Sľubujem ale, že to bude mať pridanú hodnotu v podobe zdravotnej témy, poznatku, vedomostí, alebo súťaže, aby ste z toho mali niečo aj vy. Tak to pokladám za správne.

Nechcem aby to bolo vnímané ako nejaká arogancia, alebo nadutosť z mojej strany, či nebodaj nevďak. Ale pravdou je, že každý cent z platenej spolupráce, ktorú na instagrame mám, investujem do nového obsahu na blog, techniky alebo zážitkov, o ktorých potom píšem. Ja nepotrebujem na svojich deťoch zarábať a ani nechcem, ale platené spolupráce blogera posúvajú osobnostne, vedomostne aj zručnosťami. Pri každej jednej som sa niečo naučila. Napríklad v spolupráci so značkou Sunárek som sa dozvedela veľa o dojčeneckej výžive a v pri LaRoche zasa veľa o detskej pokožke (aj keď s nimi spoluprácu nemám). Vážim si hlboko firmy aj PR agentúry, ktoré robia branding namiesto bezduchých kampaní a rozmýšľajú aj nad obsahom, ktorý ponúkajú. Veľmi som vďačná firmám, ktoré so mnou začali robiť ešte v čase, keď som začínala a dodali mi tak sebavedomie. Vďaka nim som vyrástla aj ja a pomáhame si rásť ďalej. Nezištne.

Naučila som sa aj dávať pozor na kvalitu fotiek, keby nebolo platených spoluprác, asi by som si na blog aj instagram dávala halabala veci fotené telefónom a vôbec by som nemala motiváciu používať zrkadlovku, alebo sa zlepšovať vo fotení. Naučila som sa aj odmietať. Aj keď mám, ktoré potrebujú spropagovať biznis je neúrekom, treba si vedieť určiť hranice. PR agentúr, ktoré posielajú balíčky len tak bez opýtania je tiež veľa, no už si nerobím vôbec ťažkú hlavu z toho, ak ich nespomeniem.

Ďalší fenomén, ktorý by som chcela spomenúť, je snaha ľudí, ktorým sa stalo nejaké životné nešťastie, cez vás dostať pomoc a podporu. Ja som človek, ktorý veľmi rád podporí charitatívne veci, aj pozdieľam ak niekoho poznám a dôverujem, ale v poslednej dobe je toho už príliš veľa. Jednak preto, že kapacita ľudí pomôcť z vlastného vačku má isté hranice a nebudú prispievať donekonečna na každý útulok/dieťa v nemocnici/zhorený dom. Potom aj lajkovanie a hlasovanie v súťažiach sa nedá po ľuďoch žiadať do nekonečna.

No a ešte posledná vec k tejto téme: vy ste tí, ktorí máte do toho čo hovoriť. Takže keby sa vám niečoho niekedy zdalo príliš veľa, smelo sa ozvite. Ja vás nezjem, ani nebudem zlá, pokojne nastavujme zrkadlo a hranice. Takto dúfam predídeme fenoménu Daniel Wellington, ktorých hodinky na nás vyskakujú už aj z chladničky.

Zdieľaj

6 komentárov k “Spolupráce”

  1. ??? zaver je top, presne to ma napadlo nedavno, ze uz sa mi z nich chce aj vracat. A este vacsi top je, ked su take super, ze ich potom za par dni dotycna predava. Nenapadne na chalaniskovom profile, aby sa nepovedalo. Take su super.

  2. 🙂 mileee, velmi….ja som z matiek ktoré na insta hladaju chvilu volno a pritom fakt najdem vela veci pri ktorych si na prvy pohlad poviem juuuj to tiež musim mať….no a potom si uvedomim , ze nie… nemusim…. rada citam tvoj profil pretoze moje dvojky su mladšie a tvoje dievky su pre mna takým „strojom času“a ja rada sledujem a teším sa čo ma čaká :)) , rada vidim každu novu fotku… aj ked musim priznať že mužovi pilim uši o miomat uz velmi dlho 🙂 a že mikiny od justcute su tie naužasnejsie ake kedy moje deti mali ……a dufam , ze budu robit aj vacsie velkosti :)…a ano hracky maju na 90% z minilove 🙂 takže naozaj podprahova reklama funguje….velmi mile u teba je to , ze reklama nieje v tvojom blogu prvorada… citit to velmi a verim že to tak zostane … cmuk a vdaka za clanok

  3. Konecne to niekto napisal otvorene. Mne svojho casu prislo az trapne za matky blogerky, obzvlast jednu ekobojovnicku, ktore mali zrazu straaaasne radi cappy dzus.. myslim, ze ludia nie su uplne ovce aby im to uprimne zozrali. Ale napriklad „vdaka“ tvojmu ig ma cakal tento tyzden na poste balicek z minilove za 100+eur takze to funguje ?? a hracky aj taska su fakt skvele takze win-win

  4. Tlieskam …skvelý článok ?…dnes prvykrat som vas/ťa našla na ig a otvorila si blog…zaujalo ma hneď, ako je to u blogeriek so spoluprácou…z čistej zvedavosti. A teda klobúk dole, som rada, keď si niekto drží úroveň ?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *