O káve, tehotenstve, dojčení a deťoch

Sedím v kuchyni za počítačom a v šálke mi rozvoniava čerstvá káva. Deti sa v izbe hrajú a neviem akým zázrakom som získala čas na napísanie tohto článku. Káva je vlastne to, čo nás matky drží pri živote a duševnom zdraví. Len si spomeňte, koľkokrát ste si ráno spravili kávu a vypili ju večer ľadovú? Musím povedať, že aj u nás to tak bolo, kým som nenaučila baby kávičkovať so mnou. Odvtedy máme naše malé kávové rituály a ak opomeniem fakt, že polovicu času utieram fľaky od kávy, je to celkom príjemný zážitok.

“Čo to tvoje baby pijú? Ty im naozaj dávaš kávu? To im akože neškodí?”
Ak by som za každú takúto otázku dostala 50 centov, dnes by som tento článok písala z hojdacej siete na Maledivách. Aby sme si ale dobre rozumeli, moje deti nepijú kávu každý deň, to vôbec nie. V prvom rade, je to pre ne zážitok a výnimočný čas a ja by som chcela, aby to tak aj zostalo. Kávu im dávam maximálne raz za týždeň, niekedy aj raz za dva týždne, nikdy nie doma, vždy si na ňu radšej zájdeme do dobrej kaviarne. Kávová kultúra sa aj u nás už udomácňuje a časy “neska, alebo turek do skla” sú už dávno preč. Poďme si preto teda napísať, ako to je s tou kávou naozaj, či je dobré ju piť v tehotenstve, pri dojčení, alebo ju dávať deťom.

Pražiaci stroj – káva sa najprv za presne stanovených podmienok upraží a potom sa ochladí pomocou miešania.

Ako sa vyrába bezkofeínová káva

Nápad dať deťom kávu sa zrodil v mojej hlave už veľmi dávno. Myslela som si, ako každá iná mama, že ich oblbnem napeneným mliekom, no prekukli ma. Napenené mlieko väčšinou ostalo mne a baby išli po mojej káve ako po údenom. Potom som teda začala študovať, že ako je to vlastne s tou kávou a či by nemohli teda aspoň bezkofeínovú. V neprospech bezkofeínovej kávy je aj fakt, že na odstraňovanie kofeínu sa väčšinou používa chémia, alebo presnejšie dichlórmetán (DCM). No a to je vlastne organické rozpúšťadlo, ktorým sa rozpúšťa aj farba, takže toto svojim deťom dať určite nechcete. Ďalším mínusom takéhoto spôsobu odstránenia kofeínu je to, že sa pri tom zničí aj veľká časť chuti kávy a jej prospešné antioxidanty.
Uvedomelejšie firmy, ktoré produkujú kávu s bio certifikátom, používajú na odstraňovanie kofeínu švajčiarsky vodný spôsob, ktorý nevyužíva rozpúšťadlá, ale aktívny uhlík. Kofeín z kávy odstráni takmer na 100% a ani chuť kávy nie je až tak ovplyvnená. Nevýhodou je, že tento spôsob je drahší a týmpádom si za takúto kávu aj viac zaplatíte.

Obsah kofeínu v káve

Ďalšou vecou, na ktorú by sme sa mali pozrieť, je obsah kofeínu v káve, ktorý závisí aj od odrody. Asi viete, že poznáme dve základné odrody kávy a to arabica a robusta (odvodené z latinských názvov kávovníkov). Robusta sa volá robustou preto, že celý kávovník je väčší, má väčšie plody, viac plodí a jeho zrná obsahujú aj viac kofeínu. Robusta sa však nepoužíva v esprese samotná, ale vždy v kombinácii s arabicou a to v rôznych pomeroch. Tu vždy platí, že čím vyšší podiel robusty v zmesi, tým viac má zmes kofeínu. Čistá arabica má kofeínu menej.
Druhým významným faktorom pre obsah kofeínu v káve je spôsob prípravy. Kofeín sa do kávy začne uvoľnovať až po niekoľkých sekundách, takže čím kratšie kávu pripravujete, tým je ho v nej menej. Najmenej kofeínu má preto ristretto a najviac káva z koťoga. A ak si ráno zalejete “turka” a večer ho idete vypiť, ani to radšej nerobte 🙂

Normálne espreso z čistej arabica kávy (7g kávy, 25 sekúnd a 25-30ml vody) má asi 60-80mg kofeínu. Ristretto má menej (asi 40mg), kapučíno aj latté sa robia z espresa, takže majú aj toľko isto kofeínu.
U dospelého človeka sa odporúča neprekročiť denne hranicu 300mg kofeínu, čo je asi 4-5 šálok espresa denne, avšak táto hranica je vysoko individuálna. Obmedzovať množstvo kávy sa odporúča ľuďom s kardiovaskulárnymi ochoreniami, najmä takým, ktorí trpia arytmiami a vysokým krvným tlakom. Potom však poznáme aj ľudí, ktorým množstvo kofeínu nerobí dobre, aj keď žiadne zdravotné problémy nemajú.

Tehotné ženy a kofeín

O kofeíne a tehotných ženách sa vedú debaty v časopisoch, na materských fórach, ale aj na odbornej úrovni. Momentálne odporúčania pre obmedzenie kofeínu počas tehotenstva nie sú jednotné, pohybujú sa od 200-300mg kofeínu denne. Viaceré štúdie však naznačujú, že príjem kofeínu v tehotenstve vyšší ako 200mg denne, má za následok zvýšené riziko obezity u detí v predškolskom a školskom veku a taktiež nepriaznivý vývoj tehotenstva.
Naopak, dávka do 150mg denne nemá vplyv na vývoj dieťaťa a neškodí ani matke. Preto, ak ste tehotná, môžete denne vypiť dve espresá alebo jednu väčšiu kávu. Bezkofeínovej kávy môžete samozrejme vypiť viac, avšak ak ste fanúšik chuti kávy a najmä kávovej peny, z bezkofeínovej asi nebudete mať také potešenie. Alternatívou môžu byť polokofeínové kávy, ktoré sa miešajú v pomere 1:1 a zachovávajú plnú chuť a nízky obsah kofeínu.

Dojčenie a kofeín

Ak dojčíte, je to o niečo ľahšie, pretože kým sa reálne nejaký kofeín do vášho mlieka dostane, musí prejsť dlhú cestu. Keďže vieme, že materské mlieko sa “vyrába” z krvi mamy a do tej sa dostane len asi 5-6mg zo 100mg kofeínu v káve. No a do materského mlieka sa dostane z kávy len 1% kofeínu. Takže ak dojčíte, kávy sa báť nemusíte.

Káva a deti

Deti by sa mali kofeínu vyhýbať a to najmä preto, že detské telo nie je schopné kofeín odbúrať tak rýchlo ako dospelé. Okrem toho kofeín má negatívny účinok na ukladanie vápnika do kostí a týmpádom aj zvýšené riziko osteoporózy. Takže nezabudnite, že pre deti kofeínová káva nie je vhodná, ale ani čierny, či zelený čaj vo väčších množstvách. No a najväčšie peklo predstavujú kolové nápoje. A u nich navyše nejde len o obsah kofeínu, ale aj o umelé sladidlá a cukor. Kofeín obsahuje okrem iných aj čokoláda (asi 43mg na 100g). Neviem ako vaše, ale moje deti sú naspeedované aj bez tohto. Odporúčaná dávka kofeínu pre deti v predškolskom veku je do 60mg na deň, ideálne je samozrejme tieto čísla držať ešte nižšie.
Bez zbytočného moralizovania si teda povedzme, že ak dáte dieťaťu chlipnúť z vašej kofoly, tak ho to nezabije. Ale ak mu pravidelne dávate tieto nápoje, znižujete mu tým šance na zdravé zuby, kosti a tiež to neprospieva ani kognitívnym schopnostiam a sústredeniu.

Ak teda vaše dieťa chce piť kávu, vyberte mu kvalitnú bezkofeínovú, je to stále o dosť lepší návyk ako dať mu pohár koly, nielen pre pôsobenie kofeínu, ale v káve a čaji sa nachádza aj veľa antioxidantov.

Návšteva pražiarne a kaviarne Ebenica Coffee

Tento článok by pravdepodobne nevznikol, keby sme nemali možnosť ísť sa pozrieť, ako sa taká káva dostáva z rôznych kútov sveta až na naše stoly. Prijali sme preto pozvanie slovenskej pražiarne Ebenica, ktorá sa nachádza v Modre a ktorá svojou kávou oslavuje úspechy v zahraničí aj doma.
Dievčatá mali možnosť vidieť ako sa káva praží, balí, skladuje aj pripravuje. Tiež sme ochutnali nízkokofeínovú kávu Siesta a postupne budem doma degustovať aj kofeínové kávy z rôznych kútov sveta (sama).
Keďže majiteľ pražiarne si potrpí na jej čerstvosť, nenájdete ju na pultoch v obchodoch. Ak by ste ju chceli vyskúšať, zájdite tam na kávu, všetko vám vysvetlia a ukážu. Na celom mieste vidno, že káva má v ich životoch veľmi špeciálne miesto, takisto ako aj v tom našom.

Ak sa vám článok páčil, pokojne zdieľajte. Ak ste v ňom nejaké info nenašli a niečo vás zaujíma, otázky píšte do komentárov tu, alebo na sociálnych sieťach. Ku káve vám prajem dobrú chuť!

Kávu Ebenica kúpite tu.
Odborné zdroje, ktoré som pri písaní článku použila:
Caffeine Intake during Pregnancy: What Are the Real Evidences
WHO odporúčania v tehotenstve.
Zdieľaj

3 komentáre k “O káve, tehotenstve, dojčení a deťoch”

  1. Uzasny clanok, naucila som sa niekolko novych informacii 😊 dakujem. Takze ked sa nam nase druhe babo narodi (pri prvom som pocas dojcenia kavu nepila) mozem si dat denne jedno espresso? Nezalezi na case, ci pred/po dojceni? Dakujem ❤️

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *