Ako začať blogovať

Tento článok píšem takpovediac na objednávku a snáď mi to skúsenejšie kolegyne blogerky odpustia, že sa im kafrem do roboty. Ja, nováčik. Prípadne ma prosím aj pokojne doplňte.

Pýtate sa ma totiž, pomerne často, že aké je to začať blogovať. Čo na to potrebujete. A ako vlastne začať. Keďže som takéto otázky dostala asi štyri za posledný týždeň, rozhodla som sa napísať rovno celý článok.

Ako som začala blogovať

Začiatky mojich pisálskych pokusov siahajú niekedy do roku 2011, kedy som sedela sama opustená v sudánskej chatrči a mala som pocit, že keď sa nevypíšem, tak vybuchnem. Spisovala som si  preto každodenné zážitky z práce a života v sudánskom tukule a dávala ich na blog.sme.sk. Okrem toho som si kúpila zrkadlovku a začala niečo málo fotiť.

Keď som otehotnela, postupne som sa presunula na portál modrykonik.sk, odkiaľ ma väčšina z vás asi pozná. Portály, ktoré niekto prevádzkuje, majú mnoho výhod, napríklad publikum, ktoré si vás ľahšie nájde, keďže tam chodí pravidelne. Super je aj to, že takéto blogovanie vás nič nestojí. Nemusíte platiť doménu, ani hosting, ani vymýšľať dizajn blogu. Okrem toho to však má aj nevýhody a to podľa mňa najviac tú, že obsah ktorý vytvoríte vám nepatrí. Všetky takéto stránky majú obvykle klauzulu, že s obsahom na nich vytvorenom, môžu narábať podľa ľubovôle. Ďalšou je aj tá, že dizajn stránky nemôžete nijako ovplyvniť a niektoré črty vám nemusia vôbec pasovať.

V januári tohto roku som sa teda rozhodla, že je čas sa posunúť ďalej a mať niečo vlastné. V rámci toho som si zaumienila, že môj blog bude takým internetovým denníkom, ktorý si budem písať pre seba a možno raz pre dievčatá, keď budú väčšie. Hlavne, keď budú nevďačné puberťáčky (aby vedeli, čo práce to dalo vypiplať ich).

No a od tohoto všetkého sa odvíjajú moje rady vám, ktoré chcete začať blogovať.

Ako na to

Prosím vás, v prvom rade si uvedomte, že o čom vlastne chcete písať. O deťoch? Fajn. Okrem vás to robí ešte 428 ostatných matiek. A ubezpečujem vás, že nikoho nezaujíma, čo vaše dieťa je, kedy sa odplienkovalo a ani aký krém na zadok mu dávate. Ak chcete byť naozaj dobrá, musíte sa odlíšiť. Porozmýšľajte preto nad otázkou: „Čo máte vy, čo nemajú iní?“

Ste vtipná? Viete úžasne fotiť? Máte perfektne zariadený dom a chodíte na samé luxusné dovolenky? Máte zaujímavú prácu? Koníčky? Ak ničím nevynikáte, prečo si myslíte, že vás bude niekto čítať?

Blogovanie je módna vlna. Chce to robiť každý, ale to neznamená, že by každý aj mal. Inak, podľa marketingových trendov na rok 2018 a 2019 je blog out a fičia vlogy. Čiže, ak máte odvahu, pustite sa rovno do videí.

Ale teda, povedzme, že máte ujasnené, čo chcete svetu povedať. Ďalším krokom je ujasniť si akou formou. Chcete sa zameriavať na texty? Na foto? Na video? Podľa toho si zvoľte vhodný komunikačný kanál.

Ja napríklad viac fungujem na instagrame, pretože rada fotím a páči sa mi skladať si obrázky tak, aby farebne a štýlovo k sebe sedeli. Je to také malé origami. Na facebooku veľkú aktivitu nevyvíjam, mám ho len ako taký doplnok. Okrem toho, ťažisko môjho blogu nie je ani tak vo fotkách, ale v textoch, lebo písanie mám najradšej na svete.

Ale to už predbiehame. Ešte nemáte ani meno blogu, ktoré musí byť zaujímavé a zapamätateľné. Ideálne je mať svoju doménu a hosting. To samozrejme stojí čas a peniaze, pokiaľ nemáte šikovného programátora po ruke. Existujú aj šablóny, podľa ktorých si web môžete vytvoriť sami.

Fotografie

Tak, máte tému blogu, názov, doménu, dizajn webu a v hlave kopec nápadov. Jeden z najčastejších problémov začínajúcich blogerov sú práve fotografie. Ako fotiť? Čím?

Ak plánujete rozbehnúť instagram a pravidelne dávať fotografie tam, budete potrebovať nejakú výbavu. Kvôli blogovaniu som si kúpila Iphone 7+. ktorý má portrétový mód a ním sa dajú spraviť fotky veľmi podobné takým, aké by ste nafotili zrkadlovkou. Vlastne doteraz bolo asi 90% mojich fotiek, nafotených telefónom. Takýto mód má aj Iphone 8+ a X, Samsung Galaxy 9+ a Huawei P20 pro. Ak chcete investovať do zrkadlovky, nech sa páči, ale je to drahé a musíte s ňou vedieť aj pracovať. Kvalitné fotoaparáty sú aj „nezrkadlovky“, napríklad Olympus pen 8 a 9 sú pre začiatočníkov úplne v pohode. Majú tú výhodu, že sa na nich dajú takisto ako na zrkadlovkách meniť objektívy. Ďalšou, no pomerne nákladnou cestou, je aj zaplatenie si fotografa, ktorý vám raz za čas odfotí, čo práve potrebujete. Tak si môžete profesionálne foto prestriedať s vašimi.

Okrem toho odporúčam zasvätiť sa do úpravy fotiek. V tomto smere platí, že menej je viac a ani dvesto filtrov vám nepomôže, ak je foto nekvalitná. Každý bloger, ktorého sledujem, má jedinečný štýl a úpravu svojich fotiek a vedela by som podľa foto rozoznať kto to fotil, aj keby som nevidela meno. Pokojne na začiatku experimentujte, nájdite sa a potom sa toho držte. Ak si pozriete moje staršie foto napríklad, uvidíte aké nekvalitné veci som dávala úplne na začiatku. Vtedy som nemala výbavu, o fotografovaní som vedela veľké h…  a technika bola o dosť horšia (nie, že by som teraz bola expert).

Očakávania

Poslednou vecou, ktorú by ste si mali ujasniť predtým, ako sa do toho pustíte, je to, čo od toho blogovania vlastne chcete. Tie očakávania a ciele môžu byť rôzne a od toho potom závisí ako k nim pristupovať.

Väčšina ľudí si totiž myslí, že bude niečo písať, troška pofotí a začnú sa ozývať firmy a ponúkať produkty zadarmo, prípadne platiť za reklamu. Ehm.
Ďalší idú do blogu preto, lebo chcú slávu a pozornosť médií. Niektorí začnú s cieľom, aby sa o ich práci alebo koníčkoch dozvedeli ľudia. A niekto má cieľ, že chce aby ho ľudia čítali. Poznámka pod čiarou, prvé dve motivácie sú úplne zlé a ak na nich založíte blog, vyhoríte ako fakľa ešte predtým, ako sa vôbec rozbehnete.

Napíšme si to teda na rovinu. Ak to budete robiť dostatočne dobre a dlho, tak je možné, že časom si vybudujete také čísla, že nejaké firmy sa ozvú. Ale čo sú to tie čísla? A ako sa k nim prepracovať?
Dôležité čísla sú: čítanosť blogu, počet sledovateľov na sociálnych sieťach, dosah a engagement rate. Že, čo? No toto. Málokto vie, že úspech vašich sociálnych sietí sa nemeria počtom lajkov, ale reálnym zapojením reálnych ľudí. A ich odozvou na to kto ste, čo robíte a ako sa prezentujete.

Blogovanie veľmi súvisí s marketingom a ak plánujete blogovať „seriózne“, určite sa do tohto štúdia pustite. Bude vás to stáť nekonečné večery nad počítačom, ale veľa sa naučíte. Zistíte, prečo sú niektoré instagramové účty úspešnejšie ako druhé, ako sa dajú získať noví sledovatelia, že nie je všetko len o dobrej fotke. Tiež zistíte, čo všetko na blogu musíte mať, aby ste vedeli, kto vás vlastne číta a kedy. Poznať svoju „cieľovku“ je dôležité. Inak predsa píšete pre kategóriu 50+ a inak sa správate k 16-ročným, a to aj v reálnom živote.

O sociálnych médiách by som mohla písať ešte hodiny a aj tak by som vám neodovzdala ani tretinu toho, čo potrebujete vedieť. Možno im v budúcnosti venujem jeden samostatný článok.

Ešte stále si myslíte, že blogovať je ľahké? Áno? Prichádza teda najťažšia časť:

Obsah

Úplne najťažšie na tom celom je robiť to pravidelne a byť voči sebe dostatočne kritický. Ak gramatika nie je vašou silnou stránkou, nechajte po sebe prečítať články niekomu, komu veríte. Nejaké chyby určite urobíte, každý ich robí. Ale vypúšťať pravidelne do sveta hrúbky je neprijateľné.

Píšte len vtedy, ak máte čo povedať. Ak bude mať každý post nejakú myšlienku, ľudia sa vrátia aj nabudúce. Ak vám niečo napadne, hneď si to zapíšte a vráťte sa k tomu neskôr. Píšte aj keď sa vám nechce, nemusíte predsa uverejniť všetko. Ja mám teraz rozpísané tri veci, vždy sa mi na nich niečo nepáči, ale raz príde ich čas.
Sú inak inšpiratívne obdobia a potom tie menej inšpiratívne. Ak preležíte celý deň v posteli, tak námet na článok asi nepríde. Vtedy naozaj pomáha dokončovať už rozpísané veci.

Posledná dôležitá vec k obsahu – nevykrádajte cudzie nápady. Nerobte to, už len z úcty k práci niekoho iného. Videli ste perfektný styling uznávanej fashion blogerky a prvé čo vás napadne, je spraviť niečo podobné? Ak áno, nikto by si nemal pomyslieť: „Aha, toto som už niekde videl.“ Robte veci, ktoré sa vám páčia, ale ak sa už aj niekde inšpirujete, tak vyjadrite svoju úctu označením autora a poďakovaním sa za inšpiráciu. Takisto, piata recenzia tej istej veci nikomu nepomôže a ani nikoho neosloví.

Na koniec

Ak som vás týmto siahodlhým manuálom ešte neodradila, tak prajem veľa šťastia a verím, že o vás budem ešte niekedy „počuť“ alebo „vidieť“. Ak som dostatočne neodpovedala na všetky otázky, pokojne mi nechajte koment tu alebo správu na instagrame, rada napíšem aj pokračovanie… 🙂

 

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *